tiistai 16. huhtikuuta 2013

Operaatio nokkaketjunkiristimen vaihto

Perkeleelliseen raksutukseen ja rallatukseen kyllästyneenä, aloitin sitten hommat tuon ketjunkiristimenpenteleen osalta. Venakoppa auki, vanha kiristin svidduun ja uutta perään. Ei kai tää niin vaikeeta voi olla :)

T-xd

Armotonta tutkailua osien ja ohjeiden suhteen (sama toistui ehkä n. viikon ajan joka ilta). Lopulta selvisi, että kiristimien hinnat lähtee Marmoritiskiltä n. 740e hintaan. Jep, kuulin (ja luit) oikein. Pelkkä kiristin. Tähän vielä ketjupaketti ja tiivistesarja. En uskaltanut edes kysyä kauan mokoman vaihtamiseen olisi siellä mennyt aikaa. Varmaan puhuttaisiin kokonaisuutena n. 2000e remontista. Speed-autoteile.fi:n kautta sama osa 578e. Päädyin lopulta ebayn sarjaan, jossa koko höskä maksoi n.180e Suomeen tuotuna Briteistä. Tuli muutamassa päivässä. Toki epäilyttää, minkälainen kiinanpommi sieltä postissa tuli, vaikka tokkopa se huonompi voi olla kuin tämä paikallaan oleva epäkuntoinen paske. Tässä yksi linkki minkä perusteella uskalsin lähteä operaatioon (Googlesta ja juutupista lisää: “Cam chain tensioner 1.8t”):

T-1d

Konepelti auki ja ajatus vähän muuttui jo. Ensireaktio oli, että on sälää ja putkea ja muuta hässäkkää aika paljon edessä, ennenkuin pääsee edes venakoppaa ruuvaamaan auki.

Liftoff (17.4.2013)

WP_000576Kontti täyteen kaikkea mahdollista työkalua, mitä tämän proggiksen + tulevien aikana voi kuvitella tarvitsevansa. Onneksi saa auton lämpöiseen talliin puuhasteluja varten.
Sinänsä takarajaa projektille en nyt asettanut. Auton pistin seisontaan, koska turhaahan tuosta on ajokelvottomana maksaa veroja ja vakuutuksia.




WP_000578Auto talliin, konepelti auki, ja homma käyntiin









WP_000583Samalla tempaisin puskurin pois naarmuuntumasta, kun lisäksi sen takana odotti pari tulevaa korjausta (selvisi puskuria poistaessa, että esim. vasemmanpuoleinen pesuri puuttuu kokonaan ja letku on näppärästi tulpattu Sikaflexillä – toinen autofixarin perusvinkki – ks. myös jesarin käyttökohde aiemmasta postauksesta).
Lampunpesuri saa nyt odottaa, kun on ajoon vaikuttaviakin korjattavia kohteita. Puskurihommat lähinnä kosmeettisia, joita laitan kun ehdin ja jaksan.


WP_000585Autopornoakin sain lavastettua, kun sain lopulta kaikki ahtoputkiston osat ja alipaineletkut pois tieltä.
Puolat irti ja pystyyn :)







Lopulta venakoppa auki ja irti. Näky oli melkoisen synkkää… Kamalasti kovempaa ja pehmeämpää mössöä. Ikäänkuin koneeseen ei olisi ihan lähiaikoina tehty öljynvaihtoa. Vaikka mitäpä minä amatöörinä tuosta osaan sanoa. Lisää kakkaa koneeseen. Tuntuis että jollain tota skeidaa pitäisi kyllä irrotella, tosin pelko iskee jos tukkiikin sitten öljykanavat.
WP_000589
Venakopan sisäpuolikin samaa herkkua täysi. Kuvassa näkyy myös oikeassa laidassa nokka-akselin ketjun tekemät syvät uurteet. Eli jonkin aikaa tuo on jo ottanut kontaktia. Vaihtokunnossa vaikuttaisi olevan tosiaankin.  
WP_000586
Päivitän tätä postausta projektin edetessä, seuraavana pääseekin sitten jo itse kiristimen vaihtoon :)

 

27.4.2013 – Purku jatkuu

imageVanha kiristin vielä kummitteli paikallaan. Sormelle ketju tuntui melkoisen löysältä kun päältä kokeili. Tarkoituksena oli "heittämällä” vaihtaa uusi kiristin paikoilleen samoin tein. Merkkasin ketjuun ja rattaisiin pienet jäljet maalilla, jotta asennusvaiheessa saa palaset oikeille kohdilleen.

imageUusi kiristin paketista vaikutti olevan kyllä pahus soikoon jotain kiinan tekeleitä. Hienot oli nippurinkilät valussa toisessa kyljessä, mutta joku oli liimannut “LHT Made in China” tarran toiselle puolelle kiristintä. Voihan arvata näkyikö noita niissä ebayn hienoissa myyntikuvissa :) Tietysti tarra oli vielä mielestäni laitettu sinne koneen sisäpuolelle jäävälle puolelle. Onneksi muistin repäistä sen poikkeen ennen kuin aloin mallaamaan osaa paikoilleen

imageSeuraavaksi uudesta kiristimestä vain asennustyökalu irti, joka vaikutti kyllä melkoisen heppoiselta ja muoviselta. Työkalu vanhaan kiristimeen ja homma nippuun poistamista varten.

Sitten edessä olikin imunokan irroitus. Voin kertoa, että pulttien kannat EI ole RIBEä, eikä XZN:ää, vaan ihan perus T30 kantaisia Torxeja. Kyllä muutama perkele pääsi purkaessa, kun mokomia ei selkeästi vuoden 2001 koneen kasauksen jälkeen oltu kertaakaan avattu.

Korjausohjeissa kiristysmomentti oli 10Nm, mutta avatessa kiinnityksiä voisin veikata näppituntumalla, että avaamiseen tarvittava vääntö oli vähintään triplat. Tämän johdosta: liian tiukassa oleva pultti + vääräkantainen avain = kanta pyöreäksi. Onneksi kävi vain kerran ja sen verta helposta paikasta, että lukkopihdeillä sai pyöräytettyä vielä auki. Kiitos Ingolstadtin ihmemiehet tiukoista pulteista.

imageLopulta sain kaikki pultit auki ja nokka-akseli oli vapaana pois nostamiseen yhdessä kiristimen kanssa. Voin kertoa että vaatii hieman sorminäppäryyttä jotta saa ujutettua yksin ylös koneesta. Pientä kulumaa näkyy jo siellä täällä, muttei mitään tolkuttomia uria.

imageVanha kiristin oli selkeästi antautunut: kulutuspinnoissa selvät urat, toinen mäntä ja jalka tipahti kiristimestä pois ottaessa ja pohjassa oleva öljysihti oli repeytynyt. Ei aavistustakaan missä pala siitä sihdistä mahtaa lymyillä, mutta veikkaan että on kulkeutunut kiristimen sisään ja antanut lopullisen niitin.

imageUuden kiristimen sijoittelu paikalleen oli vähintäänkin yhtä veemäistä kuin pois ottaminen. Selvisi tässä kohtaa myös se, että ilman pakonokan irroittamista uutta nokkaketjua ei voi vaihtaa! En vaan onnistunut missään asennossa sitä ujuttamaan kannen ja pakonokan ketjurattaan välistä pois.

Tässä kohtaa oli pakko todeta, että fuck it ja mennään vanhalla. Uskottava on että ei ole ketju venähtänyt liikaa. Ainoa tapa ketjun vaihtamiseksi olisi ollut myös pakonokan irroitus, joka olisi tarkoittanut jo himppasen isompaa operaatiota. Pakonokan toisessa päässä kun on jakohihna kiinni. Ei houkutellut lähteä pistämään näillä taidoilla enää jakoa sekaisin. Pelkän kiristimen vaihtokin aiheuttaa jo riittämiin sydämentykytyksiä. Pahus soikoon kiristimen tiivisteiden vaihdosta ei nyt tullut räpsittyä kuvia.

Jätin kiristimen ja nokka-akselin vielä odottamaan kiristämistä paikalleen, kun aika alkoi loppumaan kesken. Vaput väliin ja homma jatkuu.

3.5.2013 - Kasausta

Piti käydä hakemassa vielä lisää työkaluja, jotta homma jatkuu jouheasti. Momenttiavain + 22kpl uusia pultteja (olisi pitänyt olla 26kpl) + T30 hylsy ja Permatexin mustaa kiinnityssilikonia (?) asennukseen.

image 

image

Homma eteni siihen pisteeseen, että en meinannut saada uutta kiristintä millään asettumaan paikoilleen. Ruuvasin muutaman kierroksen asennustyökalua kireämmälle ja *NAPS*. Homma meinasi lopahtaa siihen. Ensivaikutelma työkalun laadusta realisoitui nyt karmealla tavalla. Otsajorman laskettua aloin miettimään vaihtoehtoja: joko kyselen foorumilta joltain uutta työkalua lainaan tai sitten kokeilen puristaa männän sisään jollain toisella tavalla.

Valitsin jälkimmäisen vaihtoehdon ja jatkoin työstämistä. Ensin Permatexiä kiristimen ja metallitiivisteen väliin ohjeiden mukaisesti ja sen jälkeen pakista kaivamaan uusia työkaluja. Pakista löytyikin juuri sopivan kokoinen T-vartinen meisseli, jonka sain kanitettua poikkituen ja ketjukiristimen tallan väliin. Tämän avulla homman sai vietyä maaliin.

image

Uudet pultit käteen ja  laakerikannet paikoilleen. Muistin öljytä kaikki pinnatkin vielä ennen kiinnitystä. Vielä pieni pyöräytys imunokasta, jotta ajoitusmerkit osuivat kohdalleen. Toivoa sopii, että homma ei ollut täysin turhaa. Venttiilikoppa on kyllä pakko puhdistaa vielä ennen kiinnittämistä, ei vaan kehtaa noin likaisena laittaa paikalleen. 

image

Harmi, että operaation onnistumista ei nyt pääse arvioimaan vielä pitkään aikaan. Sen verran muuta puuhaa riittää, että saa koneen käynnistäminen nyt vielä odottaa.

31.12.2013 – Pajan kautta kotiin

Niin siinä sitten vaan kävi, että syksyn mittaan vaihtamaton ketju alkoi rallattelemaan kovemmin ja kovemmin. Laiskuuttaani (lue: köyhyyttäni) en saanut autoa vietyä ajoissa tutkailtavaksi. Tuloksena haljennut venakoppa ja aivan överivenynyt nokkaketju.

Perus talvihuolto: lootaöljyt, nokka-akselien tiivisteiden ja nokkaketjun vaihto.

x.3.2013 – “Ensin itse. Sitten edullisesti. Sen jälkeen kunnolla”

Voe perkele. Näin siinä kävi, että ketju alkoi taas ääntää. Ilmeisesti se kiinankiristin oli sutta ja sekundaa. Harmituksen määrä oli suuri, kun myös nokka-akselien hammaspyörät olivat kulahtaneet ja meni koko nokat vaihtoon… Kun yläkerta hiljeni, kuului myös alhaalta kunnon meteliä: Löydöksenä katkenneita kiertokangen laakeripintoja. Olivat myös jossain kohtaa olleet ilman voitelua, joten vaihtoon menivät nekin kaikki.

Keväthuolto: nokka-akselit, nokka-akselien välinen ketju + kiristin, nokkien tiivisteet, kiertokangen laakerit, imusihti

21.5.2013 – Toistaiseksi kondiksessa

Ei raportoitavaa :) *kop kop*

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti